Przejdź do głównej zawartości

Przebiśniegi z wacików


     Piękno jest pojęciem względnym. Dla jednych piękna praca plastyczna wykonana przez dziecko to taka do wykonania której rodzic/nauczyciel wszystko przygotował, równo powycinał elementy i instruował dziecko krok po kroku co ma robić, i jak wszystko posklejać aby praca ładnie prezentowała się na wystawce. Dla innych piękna praca to taka, w której dziecko wszystko zrobiło samo, według własnej inwencji, gdzie kolory niekoniecznie zgadzają się z tym co ma swój pierwowzór w przyrodzie, kreski narysowane niewprawną rączką są krzywe, a wycięta nożyczkami linia bardziej przypomina zygzak niż prostą. 


      Czasami, gdy dziewczyny przynoszą z przedszkola prace zastanawiam się czy miały jakikolwiek udział w jej tworzeniu. Wszystko zrobione jest z gotowych elementów, a niejednokrotnie nawet poskładane w całość przez nauczyciela. Takie podejście nie tylko zniechęca dzieci do tworzenia własnych dzieł, zabija w nich kreatywność, ale także blokuje rozwój ważnych umiejętności, takich jak:

W sferze poznawczej:
– stymulowanie i rozwijanie wrażliwości wzrokowej, dotykowej i słuchowej,
– rozwijanie spostrzegawczości i kształtowania umiejętności świadomej obserwacji zjawisk i ludzi,
– rozwijanie umiejętności odkrywania, formułowania problemów,
– rozwijanie umiejętności koncentracji uwagi,
– stymulowanie wyobraźni,
– kształtowanie podstawowych operacji umysłowych czyli syntezy, analizy, uogólnienia,
– pogłębianie wiedzy o zjawiskach, ludziach i rzeczach.

W sferze emocjonalno-motywacyjnej to:
– budzenie i rozwijanie ciekawości poznawczej,
– pomoc w szerzeniu samowiedzy i dokonywaniu samooceny,
– pobudzanie otwartości na cudze uczucia i opinie,
– kształcenie empatycznego działania w grupie, zachowań prospołecznych,
– kształcenie umiejętności współpracy w grupie zadaniowej,
– rozwijanie poczucia odpowiedzialności,
– minimalizowanie postaw agresywnych oraz odreagowanie napięć.

W sferze działaniowej:
– zachęcanie do podejmowania inicjatywy,
– rozwijanie samodzielności oraz wytrwałości,
– pobudzanie i rozwijanie ekspresyjnego wyrażania myśli poprzez wybrane formy,
– rozwijanie zdolności manipulacyjnych,
– stymulowanie  umiejętności łączenia sprawności emocjonalnych, umysłowych z praktycznymi w rozwiązywaniu problemów    dywergencyjnych.*

      Za to tablica wystawka przedszkolna wygląda bardzo ładnie.

       Dla mnie zdecydowanie większą wartość mają obrazki wykonane w całości samodzielnie przez dzieci. Te w których wykazują się swoją wizją świata i pomysłowością, te w których mogą rozwinąć swoją wyobraźnię i kreatywność.  Niech niebo będzie zielone,  trawa niebieska, a Słońce niech ma czarne promienie. Nie ważne. Ważne, że dziecko włożyło w jej wykonanie swój zapał, swoją energię i swoje chęci, a przede wszystkim dziecięcą radość!

       W podobny sposób powstały ostatnio przebiśniegi z płatków kosmetycznych wykonane przez Myszkę. Zaczęło się od jednej kartki, kilku płatków i nożyczek, a później poszły w ruch jeszcze patyczki kreatywne, mazaki, papier kolorowy oraz pianka kreatywna.






A Wy które pace bardziej cenicie?



* Szmidt K. J., Bonar J., Program edukacyjny, Żywioły. Lekcje twórczości w nauczaniu zintegrowanym, WSiP,Warszawa, 1998.

Komentarze

  1. Zdecydowanie wolę prace zrobione samodzielnie albo w dużej mierze przez dziecko. Nie są może idealne ale zawsze autentyczne i urocze. Choć sama czasem łapie się na tym że jak tworzę z Dusią to za dużo chce od siebie ale staram się wtedy powiedzieć stop żeby pomóc ale nie narzucać i poprawiać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też się czasem zapędzam, ale staram się ograniczać :)

      Usuń
  2. Proste i przyjemne, w sam raz dla dzieci :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Kto by pomyślał, że zwykłe waciki a tyle z nich cudeniek można stworzyć :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każdy materiał jest dobry, aby stworzyć coś twórczego :)

      Usuń
  4. Zdecydowanie bardziej te wykonane w całości przez dzieci. Sama nie wtrącam się w pracę moich dziewczynek, nie raz podrzucam pomysł a później dziewczynki same już tworzą. Służę oczywiście pomocą ale nie wyręczam. Piękne przebiśniegi, rozmarzyłam się wiosennie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na wiosnę przyjdzie nam chyba jeszcze trochę poczekać, u nas znów powrót zimy.

      Usuń
  5. Ja również wolę samodzielne prace dzieci. W zeszłym roku na jasełkach dzieciaki z przedszkola córki razem z rodzicami mieli zrobić kartki świąteczne. Moja córka zrobiła ją sama bez mojej pomocy ponieważ jej nie chciała i jej kartka była jedyna w swoim rodzaju. Oryginalna, piękna i zrobiona prZez jej małe rączki.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. Waciki mają wszechstronne zastosowanie. Podobne robił nasz przedszkolak.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najprostsze przedmioty dają przeważnie największe możliwości.

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Ciastolina bez gotowania

       Bardzo lubimy bawić się różnego rodzaju masami plastycznymi . Masa plastyczna to nie tylko świetna zabawa, ale także bardzo dobre ćwiczenie wpływające na rozwój mowy, z czym nadal walczymy. 

Detektyw Pozytywka

        Nowa seria ćwiczeń na tablicę interaktywną z genial.ly właśnie pojawia się na blogu - nasze lektury .  Mam nadzieję, że chętnie będą z niej korzystali nauczyciele klas początkowych, a także rodzice, którzy będą chcieli przybliżyć swoim pociechom klasykę literatury dziecięcej.

Co zabrać pod namiot z dzieckiem?

        Lato w pełni, choć pogoda nie zawsze na to wskazuje. Niemniej jednak, nie zważając na panującą za oknem aurę, postanowiliśmy wyskoczyć na kilka dni pod namiot do Czech. 

Poznajemy kontynenty

     Podróże to nasza pasja. Na dysku czeka na opublikowanie i opisanie wiele zdjęć z naszych wakacyjnych wojaży.  Niestety domowy budżet z gumy nie jest, podobnie zresztą jak czas, więc powracamy do naszych podróży palcem po mapie w ramach projektu Mali Podróżnicy . 

Dziecko na warsztat - Doświadczenia

     Listopad upłynął nam pod znakiem doświadczeń. Obserwowaliśmy reakcje chemiczne, uczyliśmy rodzynki skakać, zmiękczaliśmy jajko, bawiliśmy się kolorami i ogniem... a wszystko to w ramach kolejnej odsłowny Dziecka na warsztat.

Wachlarz z piórek DIY

Wachlarz z piórek DIY         Wachlarz z piórek DIY zrobiłyśmy z dziewczynkami w ramach przygotowania lekcji dla trzeciej klasy o uczuciach i Japonii. 

Syrenka warszawska - praca plastyczna

Syrenka warszawska - praca plastyczna       Myszka kocha syrenki. I nie ma dla niej większej różnicy czy jest to Syrenka Ariel czy Syrenka Warszawska .

Mali Podróżnicy - Egipt

Mali Podróżnicy - Egipt       Mali Podróżnicy zwiedzają w tym miesiącu Egipt . Gdy w pierwszy dzień zasiedliśmy do wspólnej zabawy Myszka była ubrana w swój ukochany strój Elsy - tata powiedział jej, że przecież Elsa nie mieszkała w Afryce, na co Myszka zripostowała: "ale mogła jechać tam na wakacje". Tak więc mam nadzieję, że Elsa na wakacjach dobrze się bawiła.

Galaktyka w słoiku

      Próbowaliście kiedyś zamknąć całą galaktykę w słoiku ? My spróbowaliśmy i wiecie co? Udało nam się! I wcale nie było takie trudne.

Wyklejanka z kolorowego ryżu

       Kilka dni temu rozpoczęliśmy przygotowania do kolejnego warsztatu w ramach akcji Dziecko na Warsztat. Tym razem omawiamy Australię, a jedną z zabaw było wyklejanie różnymi rodzajami kaszy kangura i misia koala (cały warsztat będzie do zobaczenia już w poniedziałek). Myszce tak bardzo spodobało się to zajęcie, że przygotowałam jego inną wersję.

Facebook