Przejdź do głównej zawartości

Austria - Grossglockner Hochalpenstrasse

Góry - odprężenie, wiatr rozwiewający włosy, poczucie wolności. Gdy jestem w górach czuję, że wszystkie problemy zostały gdzieś daleko, poza mną, tam na dole.

Uwielbiam przebywać w górach, jest tylko jeden mały problem - niekoniecznie lubię po nich chodzić, z moją kondycją męczę się już przy pierwszym podejściu. Ale znalazłam rozwiązanie tej sytuacji - w wiele miejsc można dojechać samochodem, mało tego przygotowanych jest wiele tras górskich, a niektóre umożliwiają wyjechanie naprawdę wysoko.

Główną atrakcję naszych tegorocznych wakacji był przejazd widokową, wysokogórską trasą alpejską Grossglockner Hochalpenstrasse. Droga pnie się aż na wysokość 2571 m. Po drodze mogliśmy się napawać pięknymi, niezwykłymi, wyjątkowymi widokami alpejskich szczytów.

Na naszą górską przygodę wyruszyliśmy z malowniczego miasteczka Fusch an der Grossglocknerstrasse. Pogoda niestety nie zapowiadała się zbyt przyjaźnie, ale na następny dzień prognozy były jeszcze mniej optymistyczne, a poza tym po przejażdżce trasą Transfogarską w Rumunii wiedzieliśmy już, że na takich wysokościach i przy tak długiej trasie pogoda może zmienić się kilkakrotnie.

W warunkach nizinnych te niecałe 50 km można pokonać w godzinę, ale przy trasie wysokogórskiej, gdzie droga pnie się serpentynami, widoki zapierają dech w piersiach, a przydrożne atrakcje dają nam coraz to nowych powodów do wysiadania z samochodu trzeba sobie zarezerwować minimum pół dnia na jej pokonanie.

Trzeba przyznać, że mieliśmy jednak dużo szczęścia, mimo iż mgła spowijała góry, a chmury czasami robiły się granatowo-szare ominął nas deszcz.

Wjazd na trasę jest płatny: 35 euro za samochód, można nieco zaoszczędzić i, jeśli nocowaliśmy w Fusch,  kupić bilet w recepcji hotelu czy kempingu w cenie 32 euro. Niezależnie od tego czy zapłaci się 35 i 32 euro trasa warta jest każdego centa! Przed wjazdem na trasę warto wstąpić do informacji turystycznej i pobrać bezpłatnie mapkę w języku polskim, na której nie tylko oznaczona jest trasa, ale także opisane są wszystkie przystanki z dodatkowymi atrakcjami turystycznymi.

Atrakcji przy trasie jest co niemiara, są między innymi: wystawy specjalne, szlak przyrodniczy przez rezerwat modrzewiowy, punkty informacyjne oraz nowoczesne muzeum przyrodnicze z wystawą na temat ekologii terenów wysokoalpejskich. Można podziwiać minerały, zwierzęta przedstawione w ich naturalnym środowisku, a także poczuć się jak małe stworzonko w gigantycznym świecie roślin i owadów.

Wystawy wystawami, muzea muzeami, ale co najbardziej zachęcie dzieci do ciągłego wsiadania i wysiadania z samochodu? Szczególnie dziecko z chorobą lokomocyjną? Niesamowite palce zabaw! Na większości przystanków znajdowały się tematyczne place zabaw, np. poszukiwacze złota, na których dziewczynki mogły szaleć do woli, a my mogliśmy w tym czasie rozkoszować się bajecznymi widokami i słuchać głośnego, wesołego śmiechu naszych szczęśliwych dzieci. Tylko obietnica kolejnego placu zabaw była w stanie przekonać je do opuszczenie aktualnego miejsca psot i wejścia do samochodu. Przed największym placem zabaw niestety zasnęły wyczerpanie ilością atrakcji.

Mimo, że nie dojechaliśmy do ostatniego, w sumie najważniejszego, przystanku, czyli do lodowca udało nam się znaleźć trochę śniegu.

Posiłek zjedzony nad jeziorkiem w otoczeni dostojnych szczytów Alp smakował wyśmienicie. Kanapka z pasztetem i jabłko na deser nabierają zupełnie innego smaku na wysokości 2262 m.

Najwyższy punkt na jaki udało nam się dojechać to punkt widokowy Edelweiss-Spitze, skąd roztacza się wyjątkowa panorama trzydziestu trzytysięcznych szczytów.

Po drodze minęliśmy bardzo wielu rowerzystów, nie mam pojęcia jak, ale jakoś byli w stanie pokonać tą niełatwą trasę na dwóch kółkach.

Na ostatni przystanek nie dojechaliśmy bo baliśmy się już o samochód, podjazd był dość stromy, a hamulce, mimo że staraliśmy się ich jak najmniej używać, już się grzały, poza tym dziewczynki zasnęły i zaczął kropić deszcz więc odpuściliśmy. Mamy za to teraz dobry powód aby tam wrócić, bo na prawdę warto. Majestatyczne szczyty Alp otaczały nas z każdej strony zachwycając pięknymi widokami. Może następnym razem wybierzemy się w maju, na szczytach powinno być więcej śniegu co dodatkowo urozmaici alpejski pejzaż.

Kilka ciekawostek o trasie:
  • Już prawie 2 tys. lat przed naszą erą ludzie pokonywali ten wysokogórski szlak.
  • W średniowieczu prowadził tędy ważny szlak handlowy między Niemcami a Włochami.
  • Droga została wybudowana w latach 1924-1935.
  • Rekordowa liczba 1 314 533 odwiedzających przejechała tą trasą w 1962 roku.
  • Podczas przejazdu trasą odbywamy podróż przez wszystkie strefy klimatyczne i wegetacyjne obecne na terenie między Austrią a Arktyką: łąki, lasy, pastwiska, skały i krainie wiecznego lodu.
  • Na odcinku 50 km pokonuje się różnicę poziomów wynoszącą 1766 m.

Znacie jakieś inne drogi górskie w Europie? Szukam inspiracji na następne wakacje.

1. Niesamowite widoki i te place zabaw otoczone górami- bajka;}. Zdecydowanie był to wypad który zapamiętacie :}

1. Tak, z całych dwutygodniowych wakacji ten dzień był zdecydowanie najlepszy!

2. Wszystko pięknie! Ale ja bym chyba zawału na takiej wysokości dostała :O

1. Nie, nie było tam strasznych przepaści. Ogólnie to bardzo bezpieczna droga.

3. Zazdroszczę Twoim dziewczynkom, że w tak młodym wieku zobaczyły już tyle pięknych i ciekawych miejsc :)

1. Ja w ich wieku także nie zwiedzałam tak wielu miejsc, ale co niedzielę jeździliśmy z rodzicami chociaż na piknik za miasto i to wystarczyło żeby zaszczepić we mnie miłość do podróży.

4. Jak pięknie. Marzy mi się wyjazd w takie cudne góry! :)

5. Przepięknie, jejku jak ja Wam zazdroszczę, że mogliście to podziwiać na żywo! :)

6. widoki nieziemskie! Dziękuję CI za zdjęcie cudne:)

1. Proszę bardzo :) Mam nadzieję, że jeszcze kiedyś będę mogła podzielić się z Wami zdjęciami z innych ciekawych miejsc.

7. Widoki cudowne. Ja również uwielbiam góry. Jednak gdy siedzę w samochodzie podczas pokonywania takich tras, to zawsze mam jakiegoś stracha, zwłaszcza gdy widzę strome zbocza... Pozdrawiam:)

1. Wbrew pozorom ta droga jest bardzo bezpieczna, prawie nie ma przy niej przepaści.

8. Pięknie:) Zdjęcia widoków są nieziemskie!
    Uściski!:))

9. wiem, że się powtarzam, ale: Alpy <3! po prostu je kocham, choć byłam tylko 1 raz ;)

1. To też był mój pierwszy raz, wcześniej tylko przez nie przejeżdżałam (też tylko raz).

10. Niesamowita wycieczka. Tyle wrażeń. Widoki zapierają dech w piersiach. A na takim placu zabaw sama bym poszalała :)

1. Po to właśnie ma się dzieci :) jak się bawisz na placu zabaw to nikt nie patrzy na Ciebie jak na wariatkę :)

11. Byłam, widziałam, podziwiałam. I mam nadzieję, że jeszcze powrócę jak dzieciątka ciut podrosną aby i one miała te wspomnienia.

1. Też chciałabym wrócić, szczególnie, że nie dojechaliśmy pod lodowiec.

12. Place zabaw rzeczywiście niesamowite :) Widoki piękne!

13. Mi się te krajobrazy kojarzą z Norwegią. Przepiękne widoki i niesamowite przeżycia. Może właśnie tam wybierzecie się w kolejną podróż? Polecam Okolice Bergen. ;)

1. Byliśmy w Norwegii, jeszcze przed dziećmi, ale nie w okolicach Bergen tylko Stavanger.

14. Swietna wycieczka I widoki piekne... Na nastepne wyprawy polecam Szkcje, nie jest tak stromo jak w Alpach ale widoki zachwycajace!

1. Dziękuję za polecenie, szkoda tylko, że do Szkocji tak daleko.

15. Góry dla dzieci są szczególnie polecane zimą, gdzie mogą oddać się sportom zimowym, jak jazda na nartach. Świetnie wyposażone kurorty dla dzieci i dorosłych znajdziesz na naszym serwisie. Polecimy, gdzie znaleźć nocleg i gdzie udać się na zjazdy.

Popularne posty z tego bloga

Detektyw Pozytywka

Nowa seria ćwiczeń na tablicę interaktywną z genial.ly właśnie pojawia się na blogu - nasze lektury .  Mam nadzieję, że chętnie będą z niej korzystali nauczyciele klas początkowych, a także rodzice, którzy będą chcieli przybliżyć swoim pociechom klasykę literatury dziecięcej.

Galaktyka w słoiku

Próbowaliście kiedyś zamknąć całą galaktykę w słoiku ? My spróbowaliśmy i wiecie co? Udało nam się! I wcale nie było takie trudne.

Przebiśniegi z wacików

Piękno jest pojęciem względnym. Dla jednych piękna praca plastyczna wykonana przez dziecko to taka do wykonania której rodzic/nauczyciel wszystko przygotował, równo powycinał elementy i instruował dziecko krok po kroku co ma robić, i jak wszystko posklejać aby praca ładnie prezentowała się na wystawce. Dla innych piękna praca to taka, w której dziecko wszystko zrobiło samo, według własnej inwencji, gdzie kolory niekoniecznie zgadzają się z tym co ma swój pierwowzór w przyrodzie, kreski narysowane niewprawną rączką są krzywe, a wycięta nożyczkami linia bardziej przypomina zygzak niż prostą.

Cukierku, Ty łobuzie

Cukierek to psotny kotek, który podbił serca wielu dzieci i (na szczęście) nie zmienił tego fakt, że jego przygody zostały szkolną lekturą.

Kubuś Puchatek i Przyjaciele. Wielka Księga Opowieści.

"Już pora wstać wyruszyć z domu, przyjaciela spotkać znów. Miły, okrągły, puchaty, bo to jest mój Kubuś, Puchatek Kubuś..." Kto z nas nie zna Misia o Bardzo Małym Rozumku , o którym jest przytoczona powyższa piosenka?

Ilustrowany Atlas Świata dla dzieci - Dookoła Świata

Uwielbiam podróże.  Australia, Skandynawia, Bałkany, zamki nad Loarą, podróż przez Amerykę Południową, Wielki Kanion, Himalaje, Bali, Meksyk... długo mogłabym wymienić miejsca, które chciałabym odwiedzić,  poznać,  zobaczyć.

Mikołajkowe prezenty - sieci handlowe

Sieci handlowe prześcigają się w przygotowywaniu oferty na prezenty mikołajkowe. Ja najchętniej zakupy robię jednak w internecie, tłok w sklepach mnie przytłacza i strasznie męczy. Jednak dla tych z Was, którzy preferują tradycyjne zakupy, wolą oglądnąć, dotknąć, sprawdzić kupowany przedmiot przygotowałam zestaw gazetek promocyjnych z zabawkami dla dzieci.

Wyklejanka z kolorowego ryżu

Kilka dni temu rozpoczęliśmy przygotowania do kolejnego warsztatu w ramach akcji Dziecko na Warsztat. Tym razem omawiamy Australię, a jedną z zabaw było wyklejanie różnymi rodzajami kaszy kangura i misia koala (cały warsztat będzie do zobaczenia już w poniedziałek). Myszce tak bardzo spodobało się to zajęcie, że przygotowałam jego inną wersję.

Kraków - Ogród Doświadczeń

Gdy w sierpniu poznałam rozpiskę nowej edycji Dziecka na warsztat od razu zaczęłam się zastanawiać co będziemy robić przez najbliższe miesiące. Staram się tak planować warsztaty aby dziewczynki były zadowolone i przy okazji może czegoś się nauczyły.

Kaszolina - masa plastyczna z kaszy manny

Wykonanie masy plastycznej z kaszy manny jest niezwykle proste, a do jej zrobienia potrzebne są tylko dwa składniki: kasza i woda.