Przejdź do głównej zawartości

Góra Żar - paralotnie

W miniony weekend wybraliśmy się na wycieczkę na Górę Żar. Jest to stosunkowo niewysoka (761 m n.p.m.) góra w Beskidach, za to z jej szczytu rozpościerają się niesamowite widoki.

Mimo, że góra nie jest wysoka na szczyt wyjechaliśmy kolejką torowo-linową. Dla moich dzieci jest to niebywała atrakcja, choć nie była to ich pierwsza przejażdżka taką kolejką.

Na szczyt można dostać się także piechotą, ścieżką wiodącą wzdłuż torów lub 6 kilometrową, krętą drogą asfaltową, oczywiście także pieszo.

Czekanie w kolejce na kolejkę dziewczynki uprzyjemniały sobie przytulaniem się. Dobrze, że nie czekaliśmy dłużej bo takie ich przytulanie szybko potrafi się przerodzić w mniej przyjazne rękoczyny.

Na szczycie czekały na nas wspaniałe widoki. Roztaczała się przed nami malownicza panorama Beskidów wraz ze znajdującymi się wśród gór jeziorami: Żywieckim oraz Międzybrodzkim.

Jednak to nie urzekające widoki były powodem naszej wycieczki właśnie w ten rejon.

Góra Żar dzięki swojemu ukształtowaniu i warunkom termicznym jest świetnym miejscem dla paralotniarzy. I to był właśnie główny cel naszej wyprawy. Ciocia Asia, wraz z dwójką przyjaciół, miała wznieść się w niebo aby podziwiać okolicę z lotu ptaka, a my byliśmy ich kibicami.

Na dwóch stokach tłum paralotniarzy oraz widzów czekali na odpowiednie wiatry. Właściwie prawie cały czas ktoś startował.

Myszka koniecznie też chciała robić zdjęcia swoim telefonem.

Poniżej ciocia Asia, już w pełnym ekwipunku, pobiera ostatnie instrukcje, później już tylko szybkie pożegnanie z rodziną i start! Swoją drogą to wcale nie jest takie proste, trzeba w biegu zgrać się z instruktorem, wiele osób które startowały machały nogami nawet wówczas gdy ziemia już dawno została pod nimi.

Kruszynka oczywiście bardzo chciała pomagać wszystkim paralotniarzom w przygotowywaniu skrzydła.

Muszę kiedyś także spróbować takiego lotu. Poczuć ten wiatr we włosach i unieść się w górę wolna jak ptak.

Drogę powrotną pokonaliśmy pieszo. Mimo, ze dziewczynki były już na ponad 2000 metrów, była to ich pierwsza górska wyprawa na własnych nogach. No dobra, Myszki na nogach, bo Kruszynka 3/4 trasy pokonała na rękach tatusia.

Żar oferuje także wiele innych atrakcji, z których tym razem nie skorzystaliśmy.

Z doskonałych warunków termicznych korzystają nie tylko paralotniarze, ale także piloci szybowców. Góra stała się obiektem zainteresowania lotników już w latach 30-tych, a obecnie działa tu Górska Szkoła Szybowcowa.

Na szczycie Żaru znajduje się ogromny zbiornik wodny, który jest częścią szczytowo-pompowej elektrowni wodnej, znajdującej się we wnętrzu góry. Elektrownię, po wcześniejszym ustaleniu, można zwiedzać, choć polecam to głównie osobom znającym się choć trochę na technice, bo ja na przykład prawie w ogóle nie rozumiałam co do mnie mówi przewodnik.

Ci którzy lubią adrenalinę w mniejszych dawkach niż ta dostarczana przez paralotnię mogą skorzystać z grawitacyjnego toru saneczkowego (znajdującego się na szczycie) lub z parku linowego (znajdującego się przy dolnej stacji kolejki).

Przy dolnej stacji kolejki czeka na dzieci także plac zabaw wraz ze zjeżdżalnią pontonową.

Gdy ładna pogoda się kończy,  a paralotnie i park linowy muszą poczekać znów na wiosnę góra Żar zaprasza na swe stoki narciarzy.

Żar jednak ma dla mnie bardzo ważne znaczenie ze względów zupełnie innych iż te wymienione powyżej. Dawno, dawno temu, po dwóch miesiącach znajomości oświadczył mi się tam mój mąż pierścionkiem za złotówkę z automatu.

Mógł wylosować kolczyki czy bransoletkę, ale trafił na obrączkę. Może to był znak?

Później wróciliśmy tam w pierwszą rocznicę ślubu. Byliśmy wówczas w parku linowym, tak się trzęsłam ze strachu, że całe drzewa się chwiały.

Kilka słów o cenach:

Kolejka - 12 zł w jedną stronę, 17 zł w dwie strony
                 dzieci do 4 lat gratis

Lot paralotnią - 250 zł w cenie jest filmowanie lub robienie zdjęć

Plac zabaw ze zjeżdżalnią pontonową - 20 zł

Park linowy - 27 zł - jedna trasa, 43 zł - dwie trasy,
                      54 zł - trzy trasy, 15 zł - mini park linowy

1. moja ulubiona góra <3 Brawa dla cioci Asi - jest z niej WARJOT :-)

2. Miejsce urzekające, widoki cudne ale na lot paralotnią to ja bym się chyba nigdy nie zdecydowała ;-)

1. Jak się widzi tyle startujących osób to też by się chciało spróbować :)

3. Niezły piechur z Myszki
    Romantyczne wspomnienia! Nie skusiliście się na pełen adrenaliny ślubny lot na paralotni? ;)

4. Przepiękne widoki. No i bardzo ważne wspomnienia;}. Myślę że jest to super atrakcja dla dzieciaczków. Ja należę do grupy podziwiających paralotniarzy. Mój lęk wysokości powoduje mnóstwo komicznych sytuacji;}}.

5. Pamiętam jak sprawiłam mężowi w prezencie lot paralotnia i jak odlatywał to nasz Młody (który wtedy był jeszcze bardzo młody) rozpłakał się, bo myślał, że tata odlatuje na zawsze ... ale na szczęście za jakiś czas był z powrotem na ziemi :)

1. Najważniejsze żeby było tyle pomyślnych lądowań ile startów.

6. Witaj ;) Czytam Twojego bloga od jakiegoś czasu, wiec w końcu czas się ujawnić ;)
    Weekend spędziliście wspaniale, widoki cudowne. Na pewno córeczkom bardzo się podobało. A z cioci to ostra agentka ;D
    Pozdrawiam,
    Amelia z marzenieobocianie.blogspot.com

7. Ale piękne widoki! Cudownie :-D

8. Beskid zywiecki jest przepiekny o kazdej porze roku i jeszcze te Wasze wspomnienia;)))

1. Teraz jesteśmy już na zawsze sentymentalnie związani z Żarem :)

9. Piękne widoki i tyle atrakcji.
    Dziewczynki wyglądają uroczo w kapelutkach :)

1. One w ogóle są urocze, Czasem bardzo żałuję, że nie mogę pokazać Wam jakie są piękne :)

10. Rety niby w tylu miejscach byłam, a ilu jeszcze nie widziałam, koniecznie muszę się tam wybrać :)

1. Wybierz się! Polecam! Ale jeśli będziesz miała możliwość to postaraj się pojechać w tygodniu, a nie w weekend, unikniesz tłumów.

11. Taki lot to musi być przeżycie! Na takim torze saneczkowym jechałam :D Z własnej woli z mężem. Zabawne doświadczenie :)

12. Piekna wycieczka i taaakie widoki :)
    Pozdrawiam!

1. Widoki są faktycznie wspaniałe, dużo ładniejsze w rzeczywistości niż na zdjęciach.

13. Jakie widoki :) rozpływam się.
    Powiem Ci, że romantyczny był ten Twój mąż. Zaręczyny jedyne w swoim rodzaju, kto może się takimi pochwalić.
    Z wymienionych przez Ciebie atrakcji korzystałam kiedyś z toru saneczkowego. Super atrakcja!

14. Wow piękne widoki, ciocia szalona :)

15. Wow piękne widoki, ciocia szalona :)

16. Oj, jak ja dawno tam nie byłam! Kolejka widzę nadal śmiga :) uwielbiam nią jeździć do góry :)

17. Góra Żar już od dłuższego czasu w naszych planach - musimy się tam w końcu wybrać. Widoki piękne :)

18. kurczę i właśnie w takich momentach żałuję, że w góry mam daleko...choć beskid opuściliśmy dokładnie tydzień temu...
    góry nie znam :)
    ale odniosę się do przytulania i zamiany przytulania w co innego - skąd ja to znam :)

1. Czasem aż się boję jak zaczynają się przytulać :)

Popularne posty z tego bloga

Detektyw Pozytywka

Nowa seria ćwiczeń na tablicę interaktywną z genial.ly właśnie pojawia się na blogu - nasze lektury .  Mam nadzieję, że chętnie będą z niej korzystali nauczyciele klas początkowych, a także rodzice, którzy będą chcieli przybliżyć swoim pociechom klasykę literatury dziecięcej.

Wielki skarbiec bajek

Czerwony Kapturek, Jaś i Małgosia, Kopciuszek, Królewna Śnieżka i 7 krasnoludków - któż z nas nie zna tych bajek? Pamiętam jak chodziłyśmy z siostrą spać do babci, która wieczorami przenosiła nas w magiczny świat bajek. Jakoś wówczas nie było straszne to, że aby wydostać Babcię i Czerwonego Kapturka z brzucha wilka trzeba było mu rozciąć brzuch. Baba Jaga, która spłonęła w piecu przeznaczonym dla Jasia, także nie przerażała.

Cukierku, Ty łobuzie

Cukierek to psotny kotek, który podbił serca wielu dzieci i (na szczęście) nie zmienił tego fakt, że jego przygody zostały szkolną lekturą.

Wiersze na długie wieczory

" - Dziadku, dziadku,      Posiedź ze mną,      Opowiedz mi bajkę senną.      Senną , ciemną i przyjemną."

Wachlarz z piórek DIY

Wachlarz z piórek DIY         Wachlarz z piórek DIY zrobiłyśmy z dziewczynkami w ramach przygotowania lekcji dla trzeciej klasy o uczuciach i Japonii.

Kaszolina - masa plastyczna z kaszy manny

Wykonanie masy plastycznej z kaszy manny jest niezwykle proste, a do jej zrobienia potrzebne są tylko dwa składniki: kasza i woda.

Galaktyka w słoiku

Próbowaliście kiedyś zamknąć całą galaktykę w słoiku ? My spróbowaliśmy i wiecie co? Udało nam się! I wcale nie było takie trudne.

22 kwietnia Dzień Ziemi

22 kwietnia obchodzony jest światowy dzień Ziemi z tej okazji zebrałam dla swoich uczniów (dla Was i Waszych uczniów także) kilka filków, ciekawostek i gier zwiazanych z ekologią.

Ciastolina bez gotowania

Bardzo lubimy bawić się różnego rodzaju masami plastycznymi . Masa plastyczna to nie tylko świetna zabawa, ale także bardzo dobre ćwiczenie wpływające na rozwój mowy, z czym nadal walczymy.

Kraków - Ogród Doświadczeń

Gdy w sierpniu poznałam rozpiskę nowej edycji Dziecka na warsztat od razu zaczęłam się zastanawiać co będziemy robić przez najbliższe miesiące. Staram się tak planować warsztaty aby dziewczynki były zadowolone i przy okazji może czegoś się nauczyły.