Piękno jest pojęciem względnym. Dla jednych piękna praca plastyczna wykonana przez dziecko to taka do wykonania której rodzic/nauczyciel wszystko przygotował, równo powycinał elementy i instruował dziecko krok po kroku co ma robić, i jak wszystko posklejać aby praca ładnie prezentowała się na wystawce. Dla innych piękna praca to taka, w której dziecko wszystko zrobiło samo, według własnej inwencji, gdzie kolory niekoniecznie zgadzają się z tym co ma swój pierwowzór w przyrodzie, kreski narysowane niewprawną rączką są krzywe, a wycięta nożyczkami linia bardziej przypomina zygzak niż prostą.
Czasami, gdy dziewczyny przynoszą z przedszkola prace zastanawiam się czy miały jakikolwiek udział w jej tworzeniu. Wszystko zrobione jest z gotowych elementów, a niejednokrotnie nawet poskładane w całość przez nauczyciela. Takie podejście nie tylko zniechęca dzieci do tworzenia własnych dzieł, zabija w nich kreatywność, ale także blokuje rozwój ważnych umiejętności, takich jak:
W sferze poznawczej:
– stymulowanie i rozwijanie wrażliwości wzrokowej, dotykowej i słuchowej,
– rozwijanie spostrzegawczości i kształtowania umiejętności świadomej obserwacji zjawisk i ludzi,
– rozwijanie umiejętności odkrywania, formułowania problemów,
– rozwijanie umiejętności koncentracji uwagi,
– stymulowanie wyobraźni,
– kształtowanie podstawowych operacji umysłowych czyli syntezy, analizy, uogólnienia,
– pogłębianie wiedzy o zjawiskach, ludziach i rzeczach.
W sferze emocjonalno-motywacyjnej to:
– budzenie i rozwijanie ciekawości poznawczej,
– pomoc w szerzeniu samowiedzy i dokonywaniu samooceny,
– pobudzanie otwartości na cudze uczucia i opinie,
– kształcenie empatycznego działania w grupie, zachowań prospołecznych,
– kształcenie umiejętności współpracy w grupie zadaniowej,
– rozwijanie poczucia odpowiedzialności,
– minimalizowanie postaw agresywnych oraz odreagowanie napięć.
W sferze działaniowej:
– zachęcanie do podejmowania inicjatywy,
– rozwijanie samodzielności oraz wytrwałości,
– pobudzanie i rozwijanie ekspresyjnego wyrażania myśli poprzez wybrane formy,
– rozwijanie zdolności manipulacyjnych,
– stymulowanie umiejętności łączenia sprawności emocjonalnych, umysłowych z praktycznymi w rozwiązywaniu problemów dywergencyjnych.*
Za to tablica wystawka przedszkolna wygląda bardzo ładnie.
W podobny sposób powstały ostatnio przebiśniegi z płatków kosmetycznych wykonane przez Myszkę. Zaczęło się od jednej kartki, kilku płatków i nożyczek, a później poszły w ruch jeszcze patyczki kreatywne, mazaki, papier kolorowy oraz pianka kreatywna.
A Wy które pace bardziej cenicie?
* Szmidt K. J., Bonar J., Program edukacyjny, Żywioły. Lekcje twórczości w nauczaniu zintegrowanym, WSiP,Warszawa, 1998.
Zdecydowanie wolę prace zrobione samodzielnie albo w dużej mierze przez dziecko. Nie są może idealne ale zawsze autentyczne i urocze. Choć sama czasem łapie się na tym że jak tworzę z Dusią to za dużo chce od siebie ale staram się wtedy powiedzieć stop żeby pomóc ale nie narzucać i poprawiać.
OdpowiedzUsuńJa też się czasem zapędzam, ale staram się ograniczać :)
UsuńProste i przyjemne, w sam raz dla dzieci :)
OdpowiedzUsuńKto by pomyślał, że zwykłe waciki a tyle z nich cudeniek można stworzyć :)
OdpowiedzUsuńKażdy materiał jest dobry, aby stworzyć coś twórczego :)
UsuńZdecydowanie bardziej te wykonane w całości przez dzieci. Sama nie wtrącam się w pracę moich dziewczynek, nie raz podrzucam pomysł a później dziewczynki same już tworzą. Służę oczywiście pomocą ale nie wyręczam. Piękne przebiśniegi, rozmarzyłam się wiosennie.
OdpowiedzUsuńNa wiosnę przyjdzie nam chyba jeszcze trochę poczekać, u nas znów powrót zimy.
UsuńJa również wolę samodzielne prace dzieci. W zeszłym roku na jasełkach dzieciaki z przedszkola córki razem z rodzicami mieli zrobić kartki świąteczne. Moja córka zrobiła ją sama bez mojej pomocy ponieważ jej nie chciała i jej kartka była jedyna w swoim rodzaju. Oryginalna, piękna i zrobiona prZez jej małe rączki.
OdpowiedzUsuńPozdrawiam
Takie prace są najlepsze, zrobione z sercem!
UsuńWaciki mają wszechstronne zastosowanie. Podobne robił nasz przedszkolak.
OdpowiedzUsuńNajprostsze przedmioty dają przeważnie największe możliwości.
Usuń