Przejdź do głównej zawartości

Matematyka ciepła i zimna


      Ruszył nowy blogowy projekt Matematyka jest piękna. Długo zastanawiałam się czy wziąć w nim udział, bo muszę przyznać, że tematy są dla mnie dość trudne. Sama nie wiem jak je ugryźć, a co dopiero przekazać je w jakiś w miarę przystępny sposób dzieciom. Ale skoro zawsze powtarzam dziewczynkom, że nie można się łatwo poddawać, trzeba przynajmniej spróbować, najwyżej się nie uda, więc próbuję. Mam nadzieję, że jakoś to ogarnę.


     Na pierwszy rzut idzie matematyka ciepła i zimna. Myślałam i myślałam, co można podłączyć pod ten temat i wówczas sobie uświadomiłam, że matematyka to przecież nie są tylko liczby. I tak wpadłam na pomysł, że zamiast cyframi tym razem pobawimy się objętościami. Dodatkowo jako formę zabawy wybrałam doświadczenia, bo to jest forma, którą moje dziewczynki, a szczególnie Myszka, ostatnio lubią najbardziej.

     Nalałyśmy wodę do połowy szklanki i zaznaczyłyśmy niebieską taśmą linię poziomu płynu. Następnie wsadziłyśmy szklankę do zamrażalnika. 
     

     Gdy woda zmieniła już stan skupienia i stała się lodem, okazało się, że sięga powyżej poziomu taśmy. Myszka była bardzo zaskoczona tym, że "woda urosła". Dzięki temu eksperymentowi udowodniłyśmy, że objętość lodu jest większa niż objętość wody (a przy okazji poznałyśmy, a właściwie przypomniałyśmy sobie, stany skupienia wody).





     Jeszcze lepiej zmianę objętości było widać przy drugim doświadczeniu, gdzie plastikowy kubeczek napełniłyśmy wodą po brzegi.


     Tutaj lód wyszedł z pojemniczka! 


     Chciałam jeszcze wstawić do zamrażalnika słoik napełniony wodą i pokazać dziewczynkom, że gdy woda zmieni się w lód, jej objętość wzrośnie tak bardzo, że słoik pęknie, ale jak pomyślałam o sprzątaniu całego zamrażalnika z odłamków szkła to zrezygnowałam. 

     Kolejnym doświadczeniem było sprawdzenie z której szklanki woda się wyleje: z tej w której kostkę lodu zaleje się wodą, czy z tej  gdzie na powierzchni wody, na kawałku styropianu zostanie położony lód.

     Do tego eksperymentu użyłam kolorowych kostek lodu, nie tylko dlatego aby jeszcze bardziej zainteresować dzieci, ale także aby lepiej mogły obserwować zachodzące w szklankach zmiany. 



     W pierwszej szklance, tej w której kostki lodu zostały zalane wodą, bardzo szybko mogłyśmy zaobserwować, że lód się rozpuszcza, a poziom wody opada. Kolejny raz udowodniłyśmy, że woda w stanie stałym  zajmuję większą objętość niż w stanie ciekłym.



     W drugiej szklance trochę dłużej musiałyśmy czekać na efekty, ale w końcu nasza cierpliwość została wynagrodzona. Woda z kostek lodu umieszczonych na styropianie zaczęła spływać do szklanki pełnej wody i powodować jej wylewanie się z naczynia.




     Przy okazji ostatniego doświadczenia porozmawiałyśmy także trochę o geografii i o tym co dzieje  się na biegunach. Góry lodowe w Arktyce pływają po oceanie, podobnie jak kostki lodu w pierwszej szklance. Gdy topnieją poziom wody nie podnosi się. Zupełnie inaczej wygląda sytuacja na Antarktydzie, tam lód pokrywa kontynent, jak kostki lodu na styropianie w drugiej szklance. Jeśli lód stopnieje, woda spłynie do oceanu i spowoduje podniesienie się jego poziomu.

     Na koniec Myszka pobawiła się jeszcze nieco inaczej lodem i wodą. Jedna kostka była mamusią, a druga dzidziusiem, którego mama uczyła pływać, tylko dzieci potrafią mieć tak bujną wyobraźnię :)








Komentarze

  1. Świetne podejście do tematu. Gratuluję. A co do słoika w zamrażalce. Można go włożyć w torebkę strunową i sprzątania nie będzie, choć bardzo prawdopodobne, że lód wysadzi tylko zakrętkę. Czasem lepiej to wychodzi z butelką, zakrętki lepiej się trzymają.

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetny wpis! O to właśnie chodziło! "Kreatywna matematyka" w akcji pełną gębą! :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem tylko na ile mi tej kreatywności wystarczy :)

      Usuń
  3. Super! Ja mam dopiero plan, ktory bedziemy realuzowac po swietach. Czesc z Waszych zabaw bedzie tez u nas :) Eksperyment z "lodowcami" robilysmy w DNW. Swietnie Wam wyszlo! Brawo!!!

    OdpowiedzUsuń
  4. Chetnie sama wybrałabym się do Ciebie na naukę. :) gdyby nauczyciele w szkole tak fajnie przedstawiali naukę jak Ty swoim dzieciom to myślę, że liczba dzieciaków, którzy polubili by matematykę by wzrosła.
    Może powinnaś nagrywać filmiki i wstawiać je na YouTube. :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Próbowałam kiedyś nagrać filmik, ale mi nie szło. Na naukę zapraszam, ale muszę uprzedzić, że mam mało cierpliwości :)

      Usuń
  5. Przyznaję, że bardzo kreatywnie podeszłaś do tematu. Nigdy w życiu bym na to nie wpadła.

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetne pomysły-skąd Ty je bierzesz? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Część wymyślam, część wyszukuję w internecie, a część z książek ;)

      Usuń
    2. Ale to jeszcze trzeba mieć rękę i chęci by to robić :) U nas nikt w domu nie ma do takich prac "zacięcia" :)

      Usuń
  7. Bardzo ciekawy eksperyment!
    Buziaki!:))

    OdpowiedzUsuń
  8. To kolejny projekt, w którym bierzecie udział (swoją drogą świetna nazwa). Kiedy masz czas na to wszystko? W takich zajęciach matematycznych sama mogłabym uczestniczyć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z czasem kiepsko, muszę sobie daty zapisywać, żeby się nie pogubić :) Ale przynajmniej te wszystkie projekty motywują mnie do pracy z dziećmi, a sama przy okazji tez się uczę.

      Usuń
  9. baaardzo swietny pomysł !!! :) dodaje :*

    http://gabrysiowetestowaniee.blogspot.com/2016/03/gentle-day.html

    OdpowiedzUsuń
  10. Świetne pomysły - a dzieciaki uwielbiają eksperymentować ;) Brawo Wy :D

    OdpowiedzUsuń
  11. wpadłam na ten sam pomysł eksperymentu z górami lodowymi ("kostkowymi")! "zabrałaś" mi temat, więc tylko podlinkowałam Twój wpis u siebie i nie rozszerzałam opisu - mam nadzieję, że nie masz nic przeciwko
    dzieci lubią różne (również matematyczne!) zabawy i ich wyobraźnia nie zna granic, a poprzez doświadczenia najłatwiej się uczą - Myszka na pewno dzięki zabawie z kostką-dzidziusiem dobrze zapamięta, że lód pływa po powierzchni wody :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, że nie mam nic przeciwko. Wręcz przeciwnie - jest mi bardzo miło :)

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Detektyw Pozytywka

        Nowa seria ćwiczeń na tablicę interaktywną z genial.ly właśnie pojawia się na blogu - nasze lektury .  Mam nadzieję, że chętnie będą z niej korzystali nauczyciele klas początkowych, a także rodzice, którzy będą chcieli przybliżyć swoim pociechom klasykę literatury dziecięcej.

Wielki skarbiec bajek

      Czerwony Kapturek, Jaś i Małgosia, Kopciuszek, Królewna Śnieżka i 7 krasnoludków - któż z nas nie zna tych bajek? Pamiętam jak chodziłyśmy z siostrą spać do babci, która wieczorami przenosiła nas w magiczny świat bajek. Jakoś wówczas nie było straszne to, że aby wydostać Babcię i Czerwonego Kapturka z brzucha wilka trzeba było mu rozciąć brzuch. Baba Jaga, która spłonęła w piecu przeznaczonym dla Jasia, także nie przerażała. 

Wachlarz z piórek DIY

Wachlarz z piórek DIY         Wachlarz z piórek DIY zrobiłyśmy z dziewczynkami w ramach przygotowania lekcji dla trzeciej klasy o uczuciach i Japonii. 

Cukierku, Ty łobuzie

       Cukierek to psotny kotek, który podbił serca wielu dzieci i (na szczęście) nie zmienił tego fakt, że jego przygody zostały szkolną lekturą.

Wiersze na długie wieczory

    " - Dziadku, dziadku,      Posiedź ze mną,      Opowiedz mi bajkę senną.      Senną , ciemną i przyjemną."

Ciastolina bez gotowania

       Bardzo lubimy bawić się różnego rodzaju masami plastycznymi . Masa plastyczna to nie tylko świetna zabawa, ale także bardzo dobre ćwiczenie wpływające na rozwój mowy, z czym nadal walczymy. 

Kaszolina - masa plastyczna z kaszy manny

      Wykonanie masy plastycznej z kaszy manny jest niezwykle proste, a do jej zrobienia potrzebne są tylko dwa składniki: kasza i woda. 

Galaktyka w słoiku

      Próbowaliście kiedyś zamknąć całą galaktykę w słoiku ? My spróbowaliśmy i wiecie co? Udało nam się! I wcale nie było takie trudne.

22 kwietnia Dzień Ziemi

     22 kwietnia obchodzony jest światowy dzień Ziemi z tej okazji zebrałam dla swoich uczniów (dla Was i Waszych uczniów także) kilka filków, ciekawostek i gier zwiazanych z ekologią.

Poznajemy kontynenty

     Podróże to nasza pasja. Na dysku czeka na opublikowanie i opisanie wiele zdjęć z naszych wakacyjnych wojaży.  Niestety domowy budżet z gumy nie jest, podobnie zresztą jak czas, więc powracamy do naszych podróży palcem po mapie w ramach projektu Mali Podróżnicy . 

Facebook