Przejdź do głównej zawartości

Matematyka jest wszędzie


      W końcu znalazłam książkę, a nawet dwie, o której mogę porozmawiać z mężem. Muszę przyznać, że jest to bardzo miłe uczucie - wieczorna wymiana spostrzeżeń na interesujące tematy. Nie oznacza to jednak, że mój mąż nagle stał się miłośnikiem literatury. 


     Trafiłam na książki, których mój mąż nie musi czytać, żeby doskonale znać ich treść. Są to świetne książki dotyczące matematyki. Co prawda są one przeznaczone dla dzieci, choć zdecydowanie starszych niż moje, ale bardzo przypadły mi do gustu. 

      Matematyka - królowa nauk - towarzyszy nam na każdym kroku jednakże nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę. Nawet gdy pieczemy ciasto stykamy się z ułamkami, proporcjami czy objętościami.

      Zarówno "Pan Kartezjusz gra w statki" jak i "Bakterie do kwadratu", bo te książki mam na myśli, napisane są bardzo przystępnym i zrozumiałym językiem i nie mają nic wspólnego z typowymi podręcznikami do matematyki. Głównymi bohaterami książek jest 8-letni Filip i jego dziadek, który przez 40 lat był nauczycielem matematyki i, pomimo przejścia na emeryturę, nie potrafi się pozbyć nawyku przekazywania wiedzy, z czego jego wnuk bardzo chętnie korzysta. Dziadek, przy okazji różnych codziennych czynności, opowiada Filipowi wiele matematycznych ciekawostek, które udowadniają, że z matematyką stykamy się na co dzień. 

       Wiele z tych ciekawostek zainteresuje nie tylko dzieci, ale także dorosłych. Na przykład czy wiedzieliście, że liczby arabskie, których wszyscy używamy nie pochodzą z Bagdadu - starożytnej stolicy imperium arabskiego, a z Indii? 


       Bardzo nieskomplikowanie wytłumaczona jest także geneza systemu dziesiętnego. Dlaczego własnie takiego systemu używamy? Odpowiedź jest bardzo prosta - bo mamy 10 palców! I dlatego mamy 10 jedności w dziesiątce, 10 dzieciątek w setce, 10 setek w tysiącu i tak dalej.



       Ciało człowieka także zawiera w sobie element matematyki - złotą liczbę. Pępek dzieli ciało człowieka w taki sposób, że stosunek dłuższego odcinka (od pępka do stóp) do krótszego (od pępka do czubka głowy) jest równy stosunkowi całego odcinka (wzrost człowieka) do jego dłuższego kawałka (od pępka do stóp).


      Matematyka może nawet zachęcić dzieci do kąpieli, wszak przyrost bakterii następuje według wzrostu wykładniczego.


       Po przeczytaniu każdego z rozdziałów, szczególnie "Pana Kartezjusza..." szłam do męża żaby podzielić się z nim przeczytanymi "nowościami" (niestety jak się okazało ze szkoły niewiele już pamiętam), a on mi mówił: "wiem" i tłumaczył to czego do końca nie zrozumiałam. Wyjaśnił mi na przykład jak zamienić liczbę z systemu binarnego na system dziesiętny. W książce było bardzo dobrze wyjaśnione jak przedstawić liczbę z systemu dziesiętnego w systemie binarnym, ale chciałam wiedzieć jak wygląda jej "odszyfrowanie".

      Nie sądziłam, że książki dotyczące matematyki mogą być takie interesujące, wciągające i fascynujące. A czytając "Pana Kartezjusza..." niczym w najlepszym thrillerze nie mogłam się doczekać co będzie na następnej stronie. Już się cieszę na myśl, że jak dziewczynki nieco podrosną to będę mogła z nimi jeszcze raz zanurzyć się w tej pociągającej lekturze. 

       "Pan Kartezjusz gra w statki" oraz "Bakterie do kwadratu" to rewelacyjne pozycje, które obowiązkowo powinny się znaleźć w każdym domu (a przynajmniej "Pan Kartezjusz...). Czytając rozdział o liczbach naturalnych przypomniała mi się sytuacja gdy jakiś czas temu internet obiegła fala oburzenia, że Unia Europejska chce wprowadzić do powszechnego użycia cyfry arabskie...








Tytuł: Pan Kartezjusz gra w statki, czyli matematyka jest wszędzie
Autor:  Anna Cerasoli
Wydawnictwo: Adamada
Rok wydania: 2016
Ilość stron: 184
Rozmiar: A5

Tytuł: Bakterie do kwadratu, czyli matematyka jest wszędzie
Autor:  Anna Cerasoli
Wydawnictwo: Adamada
Rok wydania: 2016
Ilość stron: 168
Rozmiar: A5


Komentarze

  1. Ciekawe propozycje. Zazwyczaj dzieci nie lubią matematyki. Może to jest jakiś sposób na zachęcenie ich :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeba zacząć od polubienia jej, choć troszkę, przez rodziców :)

      Usuń
  2. Matematykę podaną w takiej formie, polubiłby każdy. Ja nie mam nic przeciwko, choć jako humanistka miałam z nią nieco mniej do czynienia.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ale ekstra, z takiej matematyki to może i ja bym coś zrozumiała:)

    OdpowiedzUsuń
  4. i nawet rachunek prawdopodobieństwa się w książeczce pojawił ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Tak, właśnie mamy kłopoty z opanowaniem dzielenia :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Tej samej autorki są jeszcze Wielkie odkrycie Bubal i Geometria faraona. Rewelacyjne nawet dla młodzych dzieci.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Detektyw Pozytywka

        Nowa seria ćwiczeń na tablicę interaktywną z genial.ly właśnie pojawia się na blogu - nasze lektury .  Mam nadzieję, że chętnie będą z niej korzystali nauczyciele klas początkowych, a także rodzice, którzy będą chcieli przybliżyć swoim pociechom klasykę literatury dziecięcej.

Wielki skarbiec bajek

      Czerwony Kapturek, Jaś i Małgosia, Kopciuszek, Królewna Śnieżka i 7 krasnoludków - któż z nas nie zna tych bajek? Pamiętam jak chodziłyśmy z siostrą spać do babci, która wieczorami przenosiła nas w magiczny świat bajek. Jakoś wówczas nie było straszne to, że aby wydostać Babcię i Czerwonego Kapturka z brzucha wilka trzeba było mu rozciąć brzuch. Baba Jaga, która spłonęła w piecu przeznaczonym dla Jasia, także nie przerażała. 

Cukierku, Ty łobuzie

       Cukierek to psotny kotek, który podbił serca wielu dzieci i (na szczęście) nie zmienił tego fakt, że jego przygody zostały szkolną lekturą.

Wiersze na długie wieczory

    " - Dziadku, dziadku,      Posiedź ze mną,      Opowiedz mi bajkę senną.      Senną , ciemną i przyjemną."

Wachlarz z piórek DIY

Wachlarz z piórek DIY         Wachlarz z piórek DIY zrobiłyśmy z dziewczynkami w ramach przygotowania lekcji dla trzeciej klasy o uczuciach i Japonii. 

Kaszolina - masa plastyczna z kaszy manny

      Wykonanie masy plastycznej z kaszy manny jest niezwykle proste, a do jej zrobienia potrzebne są tylko dwa składniki: kasza i woda. 

22 kwietnia Dzień Ziemi

     22 kwietnia obchodzony jest światowy dzień Ziemi z tej okazji zebrałam dla swoich uczniów (dla Was i Waszych uczniów także) kilka filków, ciekawostek i gier zwiazanych z ekologią.

Galaktyka w słoiku

      Próbowaliście kiedyś zamknąć całą galaktykę w słoiku ? My spróbowaliśmy i wiecie co? Udało nam się! I wcale nie było takie trudne.

Ciastolina bez gotowania

       Bardzo lubimy bawić się różnego rodzaju masami plastycznymi . Masa plastyczna to nie tylko świetna zabawa, ale także bardzo dobre ćwiczenie wpływające na rozwój mowy, z czym nadal walczymy. 

Kraków - Ogród Doświadczeń

           Gdy w sierpniu poznałam rozpiskę nowej edycji Dziecka na warsztat od razu zaczęłam się zastanawiać co będziemy robić przez najbliższe miesiące. Staram się tak planować warsztaty aby dziewczynki były zadowolone i przy okazji może czegoś się nauczyły. 

Facebook