Przejdź do głównej zawartości

Częstochowa - Jasna Góra i nie tylko



    Zaczęła się wiosna zaczął się sezon podróżniczy. Na pierwszą wycieczkę wybraliśmy się do Częstochowy. Myszka już dawno chciała tam pojechać. Mamy puzzle z zaznaczonymi atrakcjami Polski i gdy je kiedyś układałyśmy zaproponowałam Myszce aby wybrała sobie gdzie chce pojechać na wycieczkę. Znalazła wówczas obraz Matki Boskiej Częstochowskiej i powiedziała, że tam chce jechać. 


      Do Częstochowy mamy ponad 150 km więc chciałam połączyć zwiedzanie Jasnej Góry z jakąś inną atrakcją. Wybór padł na Muzeum Historii Kolei oraz Muzeum Górnictwa Rud Żelaza. W Częstochowie jest także Muzeum Produkcji Zapałek, niestety jest nieczynne w weekendy (poza okresem wakacyjnym). 


     Zaczęliśmy od zwiedzania Muzeum Historii Kolei, dziewczynki liczyły, że zobaczą pociągi, ale niestety się przeliczyły. Muzeum, które według informacji zamieszczonej w informatorze dotyczącym Szlaków Zabytków Techniki powinniśmy zwiedzać około 45 minut, zwiedziliśmy w minut 5. I trzeba tu nadmienić, że nie tylko weszliśmy, przeszliśmy i wyszliśmy. Zatrzymaliśmy się także przy każdym z eksponatów, a o niektórych także wysłuchaliśmy informacji jakiej udzielił nam Pan pilnujący ekspozycji.

     Dziewczynkom najbardziej podobało się zrekonstruowane pomieszczenie zawiadowcy stacji, a szczególnie stary telefon i maszyna do pisania. W muzeum jest także bogaty zbiór lamp kolejowych, sprzętu do budowy torowisk oraz mundurów kolejarskich.  (Wstęp jest darmowy).






     Po krótkiej wizycie w muzeum pojechaliśmy na Jasną Górę. Byłam tam już wcześniej, ale szczerze mówiąc nie miałam pojęcia, że jest tam tyle miejsc udostępnionych do zwiedzania. Zawsze wchodziliśmy tylko do Kaplicy Matki Bożej i Bazyliki Jasnogórskiej




     Tym razem jednak weszliśmy do każdego miejsca, które było otwarte. Byliśmy, między innymi, w Sali Rycerskiej, w której znajdują się pamiątkowe sztandary wojskowe.




     Sala Rycerska, była jednym z nielicznych miejsc, w których można było robić zdjęcia, więc nie pokarzę Wam innych miejsc, ale odwiedziliśmy także  Skarbiec, Muzeum 600-lecia, Bastion Św. Rocha - Skarbiec Pamięci Narodu oraz  Arsenał. Zwiedzanie z moimi córeczkami, zwłaszcza z Myszką, nie jest takie proste. Najlepiej by było gdybym sama najpierw tam pojechała, zrobiła doktorat ze znajdujących się tam zabytków, a dopiero później zabrała w to miejsce Myszkę. Myszka chciała wszystko wiedzieć: co to, kto to, jak to, kiedy to i przede wszystkim dlaczego, dlaczego, dlaczego...








      Skorzystaliśmy także z pięknej pogody i pospacerowaliśmy między budynkami klasztoru. Gdy przechodziliśmy kolo wieży, okazało się, że także jest otwarta i można na nią wejść. Poszliśmy więc. 

      Gdy wchodziliśmy na wieżę mówiłam Myszce, że to jest wieża podobna do tej w jakiej w bajkach mieszkają księżniczki. Weszłyśmy, a Myszka stwierdziła, że "tu nie ma żadnej wieży". No cóż, chyba nie tego się spodziewała.

     Byłam bardzo dumna z dziewczynek, szczególnie z Kruszynki, że weszła sama na górę po 300 schodach! Weszła, a później jeszcze oczywiście zeszła. I to wszystko bez chwili marudzenia. Jak chce to potrafi.







    Po zwiedzeniu wzdłuż i wszerz Jasnej Góry udaliśmy się do Muzeum Górnictwa Ród Żelaza, które znajduje się tuż obok. Przed muzeum ustawiona stara kolejka, nie muszę chyba pisać, że dziewczynki były nią bardzo zainteresowane. 




     Muzeum, które tym razem mieliśmy zwiedzać około godziny, zwiedziliśmy w 10 minut (bilet rodzinny 20 zł). W podziemnych korytarzach, wydrążonych w latach 1974-1976 na terenie Parku im. Stanisława Staszica, mieliśmy okazję zobaczyć prawdziwy chodnik w obudowie drewnianej i stalowej, komorę pomp oraz rekonstrukcję przodka z maszynami górniczymi.

     Kruszynce bardzo się nie podobało to muzeum, strasznie się bała, bo z głośników było słychać odgłosy jadącego pociągu lub czegoś w tym stylu. Cały czas siedziała mi na rękach i się trzęsła, nie pomagało nawet to, że pokazywaliśmy jej, że tory są ustawione tylko kawałek, a dźwięki dochodzą z głośników, a nie z lokomotyw.  Tak to jest jak się zawsze dzieciom powtarza żeby się trzymały z daleka od torów i uważały na pociągi. Kruszynka wzięła to sobie do serca aż nadto. Choć z dwojga złego lepiej żeby się bała i uważała, niż żeby wbiegała na tory nie pacząc czy coś nie jedzie.

       Oglądnęliśmy więc wszystko z grubsza i opuściliśmy muzeum.








     Co jest najważniejsze w każdej wycieczce? Oczywiście plac zabaw! Nie ważne gdzie jesteśmy, plac zabaw zawsze musimy odwiedzić.



    Gdy wracaliśmy do samochodu dziewczynki były już nieco zmęczone i chciały żeby je nieść. Niosłam więc Kruszynkę, ale gdy zaczęła się robić za ciężka chciałam ją postawić na nóżki i wiecie co zrobiła moja mała cwaniara? Położyła mi główkę na ramieniu i udawała, ze chrapie. Rośnie mi mała spryciara.






Komentarze

  1. Żałuję, że mamy daleko do Częstochowy, bo Jasna Góra jest nam bardzo bliska. Ale jak tylko Tygrys podrośnie na pewno tam zawitamy. Mnie w dzieciństwie fascynowały kule armatnie w murach klasztoru. Jestem pod wrażeniem, że dziewczynki podołały w wspinaczce na wieżę. Jak byłam kiedyś z moją siostrą, wtedy 10, może 12 latką odstawiał taką histerię, że musiałam ją zostawić w połowie wieży. Dopiero teraz dociera do mnie co zrobiłam.
    Budujące dla mnie jest to, że są rodzice, którzy zabierają swoje pociechy do muzeów. To drugie z przyjemnością odwiedzę sama.

    OdpowiedzUsuń
  2. Na Jasnej Górze jestem minimum raz w roku, a w przedstawionych przez Ciebie muzeach nie byłem ani razu ;). To pierwsze, patrząc na zdjęcia, niezbyt mnie porywa, ale do Muzeum Górnictwa może kiedyś zajrzę ;).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Muzeum kolei faktycznie nie było porywające, a muzeum górnictwa jest zaraz obok klasztoru więc jak znów będziesz na Jasnej Górze to możesz go b odwiedzić.

      Usuń
  3. Jejciu, jak ja dawno tam nie byłam, ostatni raz przed maturą :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U Was też jest tradycja, że przed maturą zamiast się uczyć jedzie się modlić? :)

      Usuń
  4. Wspaniały wyjazd, byłam z rodziną w Częstochowie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Świetny pomysł na weekendowy wypad :) Ja dawno byłam w Częstochowie chyba ostatni raz w szkole średniej, chyba to znak że najwyższy czas się wybrać z bąkami :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. MY chyba też jeszcze tam kiedyś wrócimy bo chcieliśmy jeszcze odwiedzić Park Miniatur Zabytków Sakralnych

      Usuń
  6. Moje strony. Ja w Częstochowie często bywam.

    OdpowiedzUsuń
  7. Byłam ostatnio dwa lata temu, chętnie bym się wybrała :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Jaka wspaniałą wycieczka! Chętnie bym się też wybrała.

    OdpowiedzUsuń
  9. Dla nas to drugi koniec Polski! Nie mogę się doczekać aż Oli podrośnie i będziemy zwiedzać tego typu miejsca. Może nie od razu zapuścimy się aż tak daleko, ale z pewnością to tylko kwestia czasu. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. My pierwszą daleka podróż (do Turcji) odbyliśmy gdy Kruszynka miała 1,5 roku, a Myszka 3. Im mniejsze dzieci tym łatwiejsze podróżowanie :)

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Detektyw Pozytywka

        Nowa seria ćwiczeń na tablicę interaktywną z genial.ly właśnie pojawia się na blogu - nasze lektury .  Mam nadzieję, że chętnie będą z niej korzystali nauczyciele klas początkowych, a także rodzice, którzy będą chcieli przybliżyć swoim pociechom klasykę literatury dziecięcej.

Wielki skarbiec bajek

      Czerwony Kapturek, Jaś i Małgosia, Kopciuszek, Królewna Śnieżka i 7 krasnoludków - któż z nas nie zna tych bajek? Pamiętam jak chodziłyśmy z siostrą spać do babci, która wieczorami przenosiła nas w magiczny świat bajek. Jakoś wówczas nie było straszne to, że aby wydostać Babcię i Czerwonego Kapturka z brzucha wilka trzeba było mu rozciąć brzuch. Baba Jaga, która spłonęła w piecu przeznaczonym dla Jasia, także nie przerażała. 

Wachlarz z piórek DIY

Wachlarz z piórek DIY         Wachlarz z piórek DIY zrobiłyśmy z dziewczynkami w ramach przygotowania lekcji dla trzeciej klasy o uczuciach i Japonii. 

Cukierku, Ty łobuzie

       Cukierek to psotny kotek, który podbił serca wielu dzieci i (na szczęście) nie zmienił tego fakt, że jego przygody zostały szkolną lekturą.

Wiersze na długie wieczory

    " - Dziadku, dziadku,      Posiedź ze mną,      Opowiedz mi bajkę senną.      Senną , ciemną i przyjemną."

Kaszolina - masa plastyczna z kaszy manny

      Wykonanie masy plastycznej z kaszy manny jest niezwykle proste, a do jej zrobienia potrzebne są tylko dwa składniki: kasza i woda. 

Galaktyka w słoiku

      Próbowaliście kiedyś zamknąć całą galaktykę w słoiku ? My spróbowaliśmy i wiecie co? Udało nam się! I wcale nie było takie trudne.

Ciastolina bez gotowania

       Bardzo lubimy bawić się różnego rodzaju masami plastycznymi . Masa plastyczna to nie tylko świetna zabawa, ale także bardzo dobre ćwiczenie wpływające na rozwój mowy, z czym nadal walczymy. 

22 kwietnia Dzień Ziemi

     22 kwietnia obchodzony jest światowy dzień Ziemi z tej okazji zebrałam dla swoich uczniów (dla Was i Waszych uczniów także) kilka filków, ciekawostek i gier zwiazanych z ekologią.

Jeże z ziemniaków i makaronu - jesienna praca plastyczna dla przedszkolaków

Jeż z ziemniaków i makaronu - jesienna praca plastyczna dla przedszkolaków       Od miesiąca bawię się i tworzę już nie tylko ze swoimi dziećmi, ale także z przedszkolakami. Moje dziewczyny mają ostatnio coraz mniej czasu na różnego rodzaju prace plastyczne, a jeśli już znajdą wolną chwilę to wolą ją spędzić na tańcu lub zabawach w ogródku niż poświęcić czas na stworzenie jakiegoś artystycznego dzieła. 

Facebook