Przejdź do głównej zawartości

Albania z dzieckiem - rajskie plaże Ksamilu

Albania - Ksamil plaża

Ciepłe, czyste jak łza, lazurowe morze; usłana białym piaskiem plaża i piękne widoki to warunki w jakich mój mąż i dzieci najchętniej spędzaliby każde wakacje.

Po kilku intensywnych dniach zwiedzania Serbii i Macedonii nadszedł więc czas na nieco odpoczynku nad morzem.  Przed wyjazdem naczytaliśmy się nieco o rajskich plażach Ksamilu (Albania) i chcieliśmy sami zweryfikować zdobyte informacje.

Muszę przyznać, że pierwsze wrażenie wcale nie było najlepsze. Zanim dojechaliśmy na miejsce, rozpakowaliśmy się i doszliśmy na plaże było już ciemno. Wzdłuż wybrzeża rozciągały się głośne (jednak w czerwcu jeszcze puste) dyskoteki i wszędzie migotały neonowe światła - zupełnie nie nasze klimaty. Przez moment nawet zastanawialiśmy się czy zostawać tu dłużej czy jechać gdzieś dalej. Postanowiliśmy jednak sprawdzić jeszcze jak sytuacja wygląda w ciągu dnia i bardzo dobrze zrobiliśmy.

W nocy nie mieliśmy szansy zobaczyć zapierających dech w piersiach widoków, morza łączącego się ze skalistymi górami oraz licznych kameralnych plaż osadzonych pomiędzy skalistym wybrzeżem.

Albania - Ksamil plaża

Okazało się, że Ksamil to raj, szczególnie dla dzieci. Myszka była wręcz zachwycona możliwością spędzania całego dnia w wodzie. Plaża była na tyle mała, że nie musiała nikogo prosić aby szedł z nią do wody, bo leżąc na leżaku mogliśmy mieć ją cały czas na oku.

Krystalicznie czysta woda sprzyjała także nurkowaniu - dziewczyny bardzo chętnie zakładały maski i rurki i ciągnęły tatę w głąb morza, aby pooglądać pływające tam rybki.

Możliwość pływania pod wodą zachęcała nawet Kruszynkę do wejścia do Morza Jońskiego. Moja mała córeczka, tak jak mamusia, niezbyt chętnie wchodzi do wody, która ma poniżej 30 stopni. Choć trzeba przyznać, że temperatura powietrza była tak wysoka, że odrobina ochłody (woda miała pewnie około 25 stopni) była potrzebna nawet mnie.

Albania - Ksamil

W planach mieliśmy zostać w Ksamilu 3 dni, po pierwszym wieczorze chcieliśmy się zaraz pakować, a ostatecznie zostaliśmy tu na 6 dni. Co wieczór stwierdzaliśmy, że zostaniemy jeszcze na jeden dzień. Myszka była zachwycona, spędzała w wodzie około 8 godzin dziennie, Kruszynka w małym kawałku cienia rzucanym przez parasolkę bawiła się w piasku, a ja miałam mnóstwo czasu na czytanie książek w pięknych okolicznościach przyrody - każdy miał to co lubi najbardziej.

Nie byłabym jednak sobą gdybym pozwoliła swojej rodzinie przez sześć dni siedzieć tak zupełnie bezczynnie na plaży.  W samym Ksamilu nie ma za bardzo czego zwiedzać, za to 5 km od miasta znajduje się Butrint - niewielka osada i stanowisko archeologiczne, które od 1992 roku wpisane na listę światowego dziedzictwa kultury UNESCO - oczywiście musieliśmy je zwiedzić (kupując bilety wstępu koniecznie zwróćcie uwagę na ceny - bilet rodzinny kosztuje 300 leke, prawie tyle samo co bilet normalny).

Na spacer po starożytnych ruinach najlepiej wybrać się rano, gdy słońce nie grzeje jeszcze zbyt mocno i istnieje szansa na w miarę bezproblemowe zaparkowanie samochodu (parkingi są bezpłatne).

Butrint według legendy zostało założone w starożytności przez uciekinierów z Troi. W II wieku p.n.e. miasto znalazło się pod rządami Rzymu i funkcjonowało jako ważny ośrodek portowy aż do VI wieku n.e., kiedy to zostało kilkakrotnie spustoszone w okresie wielkiej wędrówki ludów.

Na terenie ruin znajduje się także muzeum archeologiczne, w którym można podziwiać pozostałości i repliki posągów, a także  starych naczyń.

Zwiedzanie Butrint zajmuje około 1-2 godzin, a później można śmiało wrócić na niebiańską plażę

Plaże Ksmailu to faktycznie kawałeczek raju na Ziemi, zdecydowanie warto przejechać około 1800 km w jedną stronę aby je zobaczyć. To i tak zdecydowanie bliżej niż na przykład Filipiny.

Albania - Ksamil

1. Ta przezrczysta woda i słońce na błękitnym niebie kusi by wsiąść w jakiś środek lokomocji i uciec od naszej szarości :)

1. Wsiadaj w samochód - za 20 godzin będziesz na miejscu :)

2. Ogrzałam się dziś Waszymi wspomnieniami.

3. Bardzo interesujący post, oraz świetny wygląd bloga. Jak i również piękne zdjęcia które uwieczniają te piękne chwile. W tym roku zaś rodzinnie planujemy się wybrać do Hiszpanii.

4. OOOO! Dużo fajnych porad i miejsc. Dziękuję! Ja jeszcze na https://balkany.pl/ czytałam o zwiedzaniu Bałkanów. Wybieramy się za tydzień na całe 2 tygodnie. Będzie super.

Popularne posty z tego bloga

Detektyw Pozytywka

Nowa seria ćwiczeń na tablicę interaktywną z genial.ly właśnie pojawia się na blogu - nasze lektury .  Mam nadzieję, że chętnie będą z niej korzystali nauczyciele klas początkowych, a także rodzice, którzy będą chcieli przybliżyć swoim pociechom klasykę literatury dziecięcej.

Wielki skarbiec bajek

Czerwony Kapturek, Jaś i Małgosia, Kopciuszek, Królewna Śnieżka i 7 krasnoludków - któż z nas nie zna tych bajek? Pamiętam jak chodziłyśmy z siostrą spać do babci, która wieczorami przenosiła nas w magiczny świat bajek. Jakoś wówczas nie było straszne to, że aby wydostać Babcię i Czerwonego Kapturka z brzucha wilka trzeba było mu rozciąć brzuch. Baba Jaga, która spłonęła w piecu przeznaczonym dla Jasia, także nie przerażała.

Wachlarz z piórek DIY

Wachlarz z piórek DIY         Wachlarz z piórek DIY zrobiłyśmy z dziewczynkami w ramach przygotowania lekcji dla trzeciej klasy o uczuciach i Japonii.

Cukierku, Ty łobuzie

Cukierek to psotny kotek, który podbił serca wielu dzieci i (na szczęście) nie zmienił tego fakt, że jego przygody zostały szkolną lekturą.

Wiersze na długie wieczory

" - Dziadku, dziadku,      Posiedź ze mną,      Opowiedz mi bajkę senną.      Senną , ciemną i przyjemną."

Kaszolina - masa plastyczna z kaszy manny

Wykonanie masy plastycznej z kaszy manny jest niezwykle proste, a do jej zrobienia potrzebne są tylko dwa składniki: kasza i woda.

Galaktyka w słoiku

Próbowaliście kiedyś zamknąć całą galaktykę w słoiku ? My spróbowaliśmy i wiecie co? Udało nam się! I wcale nie było takie trudne.

Ciastolina bez gotowania

Bardzo lubimy bawić się różnego rodzaju masami plastycznymi . Masa plastyczna to nie tylko świetna zabawa, ale także bardzo dobre ćwiczenie wpływające na rozwój mowy, z czym nadal walczymy.

22 kwietnia Dzień Ziemi

22 kwietnia obchodzony jest światowy dzień Ziemi z tej okazji zebrałam dla swoich uczniów (dla Was i Waszych uczniów także) kilka filków, ciekawostek i gier zwiazanych z ekologią.

Jeże z ziemniaków i makaronu - jesienna praca plastyczna dla przedszkolaków

Jeż z ziemniaków i makaronu - jesienna praca plastyczna dla przedszkolaków       Od miesiąca bawię się i tworzę już nie tylko ze swoimi dziećmi, ale także z przedszkolakami. Moje dziewczyny mają ostatnio coraz mniej czasu na różnego rodzaju prace plastyczne, a jeśli już znajdą wolną chwilę to wolą ją spędzić na tańcu lub zabawach w ogródku niż poświęcić czas na stworzenie jakiegoś artystycznego dzieła.